Winterdip: de rol van een gezonde levensstijl

Vaak heeft een winterdip te maken met het feit dat de dagen korten. Het wordt eerder donker en er is gebrek aan dag- en zonlicht waardoor we ons somberder gaan voelen.

 

De zon zorgt voor een gezonde portie vitamine D, een belangrijke bouwstof voor je lichaam. Zo beschermt het onder meer je immuunsysteem. Dit is in de winter geen overbodige luxe. Vitamine D heeft echter ook invloed op je serotoninegehalte. Dit stofje wordt ook wel het gelukshormoon genoemd. Uit onderzoek is gebleken dat een tekort aan vitamine D het gehalte doet dalen, waardoor je gemakkelijker donkere gedachten ervaart.

 

Om te zorgen dat je geen tekort aan vitamine D hebt, is het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten. Zo is het eten van vette vis (vb. zalm, haring, makreel) een goede bron van vitamine D. Ook zuivelproducten, eieren en margarines bevatten vitamine D, maar in mindere mate. Naast vitamine D zijn ook andere voedingsstoffen erg belangrijk tijdens deze donkere dagen. Veel groenten en fruit eten en vermijden dat je begint te snoepen omdat je je slecht voelt is de boodschap.

 

Zeker als het niet zo lang licht is overdag, is het belangrijk om overdag regelmatig buiten te komen. Loop eventueel een ommetje met je collega’s  tijdens de middagpauze. De frisse buitenlucht zal je goed doen. Lichaamsbeweging zorgt trouwens voor het vrijkomen van endorfine, dat dan weer zorgt voor een goed gevoel. Hieronder 3 receptjes met zalm ter inspiratie!

 

Havermoutrisotto met zalm en spinazie

Havermoutrisotto

 

Ingrediënten (4 pers.)

200 g havermout – 2 uien – 2 teentjes knoflook – 150 g champignons – 300 g gerookte zalm – 200 g spinazie – 1L magere groentebouillon – 2 el olijfolie – peper 

 

Bereidingswijze

Pel de uien en look en snijd fijn. Stoof ze aan in de olijfolie tot de ui volledig glazig is. Snijd ondertussen de champignons in stukjes en voeg ze toe. Laat garen. Doe vervolgens de havermoutvlokken erbij en bevochtig het geheel met de groentebouillon. Roer ongeveer 15 minuten tot de havermout de bouillon volledig heeft opgenomen en het een smeuïg geheel is. Snijd de gerookte zalm in stukjes en voeg halverwege samen met de spinazie toe. Breng het gerecht verder op smaak met peper.

 

Zalmfilet met kruidenkorst en quinoasalade 

Zalmfilet

Ingrediënten (4 pers.)

Voor de zalmfilet met kruidenkorst

4 zalmfilets – ½ bosje verse peterselie – ½ bosje verse dille – 40 g amandelen – 3 teentjes knoflook – olijfolie – peper

 

Voor de quinoasalade

140 g quinoa – 1 courgette – 2 zoete puntpaprika’s – 200 g olijven zonder pit – 250 g spinazie – 2 rode uien – 2 teentjes knoflook – balsamicoazijn – olijfolie – peper – ½ bosje verse peterselie

 

Bereidingswijze

Voor de zalmfilet met kruidenkorst

 Verwarm de oven voor op 180°C. Schik de visfilets over een ingevette ovenschaal en kruid met wat peper. Pel de teentjes knoflook en hak de verse kruiden grof. Blend met de olijfolie en amandelen tot een grove pasta. Verdeel de kruidenpasta over de zalmfilets en zet gedurende 20 minuten in de voorverwarmde oven.

 

Voor de quinoasalade

 Doe de quinoa in een kookpot, overgiet met water en breng aan de kook. Dek af en laat ca. 20 min. garen op een zacht vuur. Pel en versnipper de uien en de teentjes knoflook. Verwarm een scheutje olijfolie in een wokpan en fruit op een laag vuur enkele minuten aan. Snijd ondertussen de courgette en de puntpaprika’s in blokjes en voeg toe. Voeg vervolgens de spinazie geleidelijk aan toe zodat deze kan slinken. Snijd de olijven in schijfjes. Haal de wokpan van het vuur wanneer alle spinazie is opgenomen. Voeg dan de olijven, een handvol grof gehakte peterselie en de quinoa toe en meng goed onder elkaar. Breng op smaak met balsamicoazijn, peper en een scheutje olijfolie.

 

Pasta met broccolipesto en zalm

Broccolipesto en zalm

Ingrediënten (4 pers.)

400 g gerookte zalm – 300 g volkoren pasta – 300 g broccoli – 2 teentjes knoflook – 3 el pijnboompitten – 40 g geraspte Parmezaanse kaas – 15 zwarte olijven – 1 mager groentebouillon blokje – 4 el olijfolie – handje verse basilicum – peper en zout

 

Bereidingswijze

Kook de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking. Breng een pot water aan de kook met het bouillonblokje en kook hierin de broccoli beetgaar. Houd het kookvocht apart en doe de broccoli samen met 2 eetlepels olijfolie, de knoflook, basilicum en de pijnboompitten in een blender. Breng tot de juiste consistentie met het kookvocht en kruid af met peper en zout. Snijd vervolgens de zalm in reepjes en de olijven in schijfjes. Verwarm de resterende olijfolie in een pan en bak de gerookte zalm even aan. Serveer de pasta met de broccoli pesto, de gerookte zalm en de olijven en enkele pijnboompitten als garnituur.